سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطعات برج خنک کننده | گروه صنعتی مهتاب گستر

برج خنک کننده:

برج خنک کننده یا کولینگ تاور دستگاهی است که حرارت اضافی تجهیزات تهویه مطبوع و صنعت را می گیرد  و آن را به محیط بیرون منتقل می کند. برج خنک کننده دستگاهی است که آب را در صنعت خنک می کند و آب خنک را در اختیار دستگاه هایی قرار می دهد که طی یک فرآیند ممکن است دچار افزایش دما شوند. در واقع برج خنک کن دستگاهی است جهت خنک نگه داشتن دستگاه های بزرگ صنعتی که در طی یک فرآیند گرما زا داغ می شوند.

کولینگ تاور و بهره وری انرژی:

با افزایش قیمت انرژی و تأکید بر محیط زیست پایدار، اطمینان از این که برج های خنک کننده به گونه ای طراحی و ساخته شده و همچنین نصب و نگهداری می شوند که از انرژی کمتری استفاده کنند، مهم است. برخی از روش هایی که برای بهبود کارایی کولینگ تاور می‌ توان استفاده کرد شامل موارد زیر است  :

·        استفاده از برج خنک کننده مدار باز که انرژی کمتری نسبت به سایر انواع کولینگ تاور مصرف می کنند.

·   کنترل سرعت فن: سرعت فن برج خنک کننده باید این قابلیت را داشته باشد که متناسب با دمای سیال خروجی یا دما و فشار خنک کاری کنترل شود. این کار با استفاده از موتور های دو سرعته یا فناوری درایو با سرعت متغیر حاصل می شود. این سیستم را می‌ توان به برج خنک کننده های قدیمی و جدید اضافه کرد.

اجزا و قطعات اصلی برج خنک کننده:

کولینگ تاور از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین قسمت های آن عبارتند از:

·        بدنه و پوسته

اغلب برج های خنک کننده در ساختار خود بدنه ای دارند که آن ها را محافظت می کند و موتور ها، فن ها و دیگر قطعات برج خنک کننده  را پوشش می دهد.

·        نازل برج خنک کننده

نازل هایی نصب شده در کلکتور آب ورودی به برج خنک کننده، که جریان آب داغ وارد شده را بر روی پکینگ های بر ج خنک کننده توزیع می کنند. تمیزه شدن آب توسط نازل های برج خنک کننده، علاوه بر پراکندگی بهتر آن روی سطوح پکینگ برج خنک کننده، منجر به کاهش فشار آب شده که دمای تبخیر آن را پایین می آورد. ضمن آن که با تبدیل شدن آب به قطرات متعدد، سطح تماس میان آب و هوا نیز افزایش می یابد.

·        پکینگ برج خنک کننده

عاملی است جهت افزایش سطح تماس میان آب و هوا که منجر به تشدید فرایند تبخیر می شود. به طوری که پس از پاشش آب توسط نازل های برج خنک کننده، آب به صورت لایه های نازک در سطوح پکینگ برج خنک کننده، کاملاً پخش شده و این چنین در تماس با هوای بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، به واسطه به تله افتادن آب درون پکینگ برج خنک کننده، زمان بیشتری برای تبخیر آن به وجود خواهد آمد. در واقع پکینگ در کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی به حساب می آید.

·        قطره گیر برج  خنک کننده

قطره گیر های برج خنک کننده قطرات آب موجود در بخار را به تله می اندازند تا وراد اتمسفر نشوند. به این وسیله از خارج شدن قطرات آب به وسیله کشش هوا از برج جلوگیری می کند. تیغه ها معمولا طوری نصب می شوند که با سطح افق زاویه ای در حدود 45 درجه بسازد. جنس این طیغه ها از چوب، فلز یا پلاستیک ممکن است ساخته شده باشد.

·        فن

برای خنک کاری در برج های خنک کننده، به مکانیزمی برای انتقال و جا به جا کردن هوا همراه با صرف انرژی نیاز است. این مکانیزم به جا به جایی اجباری هوا معروف است و معمولاً به کمک فن انجام می‌گیرد. جابجایی طبیعی هوا بدون صرف انرژی و با اختلاف دما و چگالی هوا انجام می‌شود.

فن های برج خنک کن در دو نوع مکنده و دمنده هستند. فن های مکنده در قسمت بالای برج خنک کننده قرار می‌گیرد و بیشتر از مدل محوری می ‌باشند. در مقابل، فن های دمنده در پایین کولینگ تاور قرار داشته و از مدل سانتریفیوژ هستند. جنس پره های فن برج خنک کننده معمولاً از آلومینیوم، آهن گالوانیزه، فیبر و فیبر تقویت شده با پلاستیک (FRP) می‌باشد. پره های ساخته شده از FRP به علت سبکی مصرف انرژی الکتروموتور را کاهش می‌دهند. زاویه تیغه های فن قابل تغییر است؛ بطوریکه در فصل تابستان که تراکم هوا کم می‌شود، زاویه تیغه ها را افزایش می‌دهند تا قدرت مکش فن بیشتر شود.

آب پخش کن یا اسپرینکلر برج خنک کننده:

آب پخش کن یا آب گردان بخشی است که آب داغ را به صورت مساوی و یکنواخت بر روی سطوح پکینگ برج خنک کننده توزیع می‌ کند. جنس آب پخش کن معمولاً از آلومینیوم، برنج یا ترکیبات پلیمری می‌ باشد. حفره های خروجی آب پخش کن به نازل های برج خنک کننده منتهی می ‌شوند و داخل کولینگ تاور قرار دارند. تعداد حفره ها بسته به نوع طراحی متفاوت است. همچنین، آب پخش کن باید افت فشار بسیار کمی داشته و در برابر خوردگی مقاوم باشد.

·        لوله آب جبرانی

لوله آب جبرانی متصل به شناوری است که با پایین آمدن سطح آب درون تشتک برج خنک کننده (ناشی از تبخیر و تخلیه آب) آب جبرانی را تغذیه می کند. اساس کار شناور متصل به این لوله دقیقا مشابه شناور در کولر های آبی است. زمانی که سطح آب داخل تشتک کاهش می یابد، شناور به سمت پایین حرکت می کند و آب بیشتری به داخل برج خنک کن وارد می شود و بالعکس، زمانی که سطح آب داخل تشتک افزایش می یابد، شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت می کند و مسیر آب ورودی به داخل تشتک را محدود تر می کند. در واقع وظیفه شناور و لوله آب جبرانی این است که سطح آب داخل تشتک کولینگ تاور را در سطح بهینه ای حفظ کند.

·        لوله آب سر ریز

در صورت خرابی شناور و عمل نکردن آن هنگام پر شدن تشتک برج خنک کننده، از طریق لوله آب سر ریز، آب اضافی از تشتک سر ریز می شود. چراکه در صورت تجمع بیش از حد کولینگ تاور و رسیدن سطح آب به پکینگ های برج خنک کننده، عملکرد کولینگ تاور دچار اختلال می شود.

·        لوله آب تخلیه

با توجه به ارتباط مستقیم آب با هوا و در نتیجه کثیف شدن آن، آب آلوده شده از طریق این لوله تخلیه شده و به وسیله لوله آب جبرانی، آب تمیز جایگزین می شود. لوله آب تخلیه همواره در پایین ترین قسمت از تشتک برج خنک کننده نصب می شود.

·        حوضچه آب سرد

حوضچه آب سرد وظیفه جمع آوری آب سرد و ذخیره سازی آن در کف برج خنک کننده را بر عهده دارد.

·        زه‌کش آب حوضچه

در سیستم برج خنک کننده مدار باز، آب با هوای آلوده در تماس است و همچنین احتمال ورود حشرات و دیگر آلودگی های محیطی وجود دارد. از این رو، در پایین ترین ناحیه حوضچه آب سرد یک لوله برای خروج آب آلوده قرار می‌ دهند که ورودی آب جبرانی، آب تمیز را جایگزین آن می‌ کند.

·        لوله آب داغ ورودی

محل ورود آب داغ به برج خنک کننده می باشد. این آب داغ می تواند از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا خروجی کندانسور یک چیلر جذبی باشد که حامل گرمای جذب شده از داخل ساختمان هستند.

·        لوله آب سرد خروجی

محل خروج آب سرد از کولینگ تاور می باشد، در واقع آب سرد شده مجددا در دستگاه یا سیستم مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

تعمیر و نگهداری کولینگ تاور

تعمیر و نگهداری عملیاتی مناسب برای رسیدن به حداکثر توان برج خنک کننده و افزایش عمر آن بسیار مهم است. با انتخاب یک شرکت مناسب برای خریداری و نصب برج خنک کننده می ‌توان هزینه عملیاتی و نگهداری را کاهش داد. شرکت آسا تهویه دستورالعمل های نگهداری و اطلاعات تعمیر و سرویس را به مشتری ارائه می‌ دهد. این روش ها می توانند با حفظ جریان مناسب آب و جریان هوا و همچنین جلوگیری از خوردگی در برج خنک کننده، از افت کارایی در قسمت انتقال گرما جلوگیری کنند.

تولید کننده قطعات برج خنک کننده:

ما امیدواریم که این وبلاگ کوتاه به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از متغیر هایی که می توانند بر تأثیر عملکرد برج خنک کننده تأثیر بگذارند، به دست آورید. اگر می خواهید در مورد گزینه های گولینگ تاور که شرکت مهتاب گستر ارائه می دهد بیشتر بدانید یا می خواهید با یکی از تکنسین های برج خنک کننده ما بررسی تعمیر و نگهداری کنید، امروز با ما تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. ما در صدد ارائه بهترین راه حل های برج خنک کننده صنعتی هستیم و مطمئن هستیم که در صورت نیاز می توانیم به شما کمک کنیم.

برج های خنک کننده، اگر چه ماشین های قدرتمندی هستند، اما برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ها در بالا ترین بازده به بازرسی های دقیق نیاز دارند. یکی از مهم ترین اجزای نگهداری، پیشرانه دنده برج خنک کننده است. کارشناسان خدمات برج خنک کننده یا کولینگ تاور در شرکت مهتاب گستر می توانند به شما در نگهداری، تمیز کردن و تعمیر درایو های دنده برج خنک کننده، قطعات برج خنک کننده، نازل برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کننده، قطره گیر برج خنک کننده و فن های برج خنک کننده کمک کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و فرایند تولید برج خنک کننده و همچنین سؤالات بیشتر در مورد راه حل های کمکی برج خنک کننده یا سایر دستگاه های خنک کن و نیز اطلاع از قیمت کولینگ تاور به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای راهنمایی و پشتیبانی با تیم متخصص مهتاب گستر در تماس باشید.

 

تولید قطعات برج خنک کننده